Klasy oświetlenia. Oświetlenie uliczne LED cz. I

Posted on Updated on

latarnia uliczna led

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

System oświetleniowy zarówno w obszarze prywatnym w domu, jak i publicznym w postaci oświetlenia ulicznego, parkowego, a nawet opraw oświetlających fasady budynków (oświetlenie elewacji domów, oświetlenie elewacji budynków publicznych, skwerów, rzeźb o charakterze dekoracyjnym) podlega regulacją ze strony Państwowego Komitetu Oświetleniowego i regulowane jest normami znajdującymi się w zeszytach PN-EN. Z uwagi na cel wykorzystania światła- skuteczne rozproszenie mroku a także bezwzględne podniesienie standardów bezpieczeństwa parametry światła wykorzystywane w konkretnych sytuacjach są różne i uzależnione od stanu obszaru, w jakim docelowo mają się znajdować.

Kompletny i obligatoryjny zbiór norm dotyczących Oświetlenia dróg znajdziemy w zeszytach PN-EN 13201:2005. Prezentowany zestaw wymagań dotyczy przede wszystkim dopasowania odpowiedniego oświetlenia indywidualnie pod względem rodzaju ulicy- nawierzchni jezdni, chodnika, ścieżki rowerowej, stref parkowania, skrzyżowań, obszarów przejść dla pieszych, rod i przejazdów kolejowych. Indywidualne dopasowanie właściwego oświetlenia nie tylko podnosi bezpieczeństwo w miejscach, które najbardziej tego potrzebują, ale pozwala na zaoszczędzenie energetyczne w obszarach, w których skuteczność światła może być niższa, niż np. na odcinkach dróg ekspresowych posiadających linię pobocza.

Normy określają również montaż dodatkowych elementów takich, jak ściemniacze lub czujniki ruchu, które będą automatycznie dopasowywać się do intensywności ruchu w danych godzinach nocnych.

W zeszytach norm znajdują się 4 kluczowe działy, które jasno wyjaśniają sposób wyboru odpowiedniego oświetlenia do warunków widzenia.

Wybór odpowiedniej klasy oświetleniowej jest jednym z najistotniejszych elementów. Wybór odpowiedniej klasy oświetleniowej powinien być uzasadniony bezwzględną wygodą widzenia użytkowników dróg. Klasyfikacja oświetlenia ulicznego została zmotywowana ogólnym podziałem użytkowników dróg na konkretne grupy:

zmotoryzowane (M)

pojazdy wolno poruszające się (S)– napędzane silnikiem lub za pośrednictwem zwierząt, do 40km/h

cykliści (C)- rowerzyści oraz kierowcy motorowerów nie przekraczający prędkości 50km/h

piesi (P)– piesi oraz osoby przemieszczające się na wózkach inwalidzkich

Czynnikiem regulującym rodzaj klasy oświetleniowej jest przede wszystkim typ grupy uczestników w konkretnym obszarze ulicznym, a także ich prędkość. Na tej podstawie wyznaczono 5 klas ogólnych oświetlenia ulicznego.

Grupa A

jezdnie ruchu zmotoryzowanego obejmujące praktycznie każdy rodzaj jezdni, dopuszczającej poruszanie się pojazdów zmotoryzowanych od 40km/h

Grupa B

jezdnie w obszarze pozamiejskim, gdzie równocześnie poruszają się zarówno użytkonicy zmotoryzowani, cykliści i piesi

Grupa C

to przede wszystkim ścieżki rowerowe

Grupa D

obszar dróg po którym prędkość poruszania się użytkowników nie przekracza 5km/h, w skład tych dróg wchodzą także obszary parkingowe

Grupa E

chodniki

Wybór odpowiedniego nateżenia światłą uzależniony jest nie tylko od grupy, która w największych stopniu korzysta z wyznaczonego obszaru, ale także intensywności samego ruchu. Aby lepiej skodyfikować klasowość opraw dedykowanych odpowiednim obszarom stworzono podział klasowy uwzględniający geometrię drogi a także rodzaj jej użytkowników.

Klasa ME

dostosowanie do kierowców pojazdów mechanicznych, głównie w obszarze autostrad, tras szybkiego ruchu, w przedziale prędkości od 50 km/h

Klasa CE

dostosowanie do kierowców pojazdów mechanicznych w obszarze skrzyżowań jednopoziomowych, rond itd. dotyczą także cyklistów oraz pieszych

Klasa S i A

dostosowanie do użytkowników pieszych oraz rowerzystów, w obszarze chodników oraz ścieżek rowerowych, drogach bezpieczeństwa oraz pasów pobocza dróg szybkiego ruchu, dróg w obszarze zamieszkania przy ograniczonej prędkości, parkingów, terenów obiektów publicznych

Klasa ES

określenie klasy dodatkowej w oświetlenie konieczne jest dla rozpoznania osób, przeszkód obszarów o podwyższonych stopniu zagrożenia

Klasa EV

wykorzystywane oświetlenie dodatkowe w sytuacji podświetlenia płaszczyzny pionowej oraz wielopoziomowych skrzyżowań

O oświetleniu ulicznym oraz dyrektywach unijnych odnoszących się do oświetlenia publicznego więcej dowiesz się z Poradnika LuxMarketuStrefa Wiedzy LuxMarket.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s